Grefsenåsen kapell ble tegnet av Harald Aars og oppført som «Kirkens hus» ved jubileumsutstillingen på Frogner i 1914, etter initiativ fra Det norske lutherske indremisjonsselskap og med støtte fra Stortinget og private. Det hadde en sentral plass i utstillingsområdet, nær Henrik Bulls bro over Frognerdammene (som senere ble erstattet med en nesten lik bro). På kapellets vegger var det en utstilling over Den norske kirkes og de frivillige organisasjoners historie gjennom de siste hundre år.
Etter utstillingen sørget Mikael Hertzberg for at Tøyen småkirkemenighet kjøpte opp kapellet for en rimelig penge, mens midler til flyttingen ble gitt av grosserer Tobias Larsen. Småkirkeforeningen hadde i 1912 kjøpt tomten Tøiensæteren fra Myrer gård (opprinnelig en husmannsplass som ble utskilt fra Østre Grefsen, nr. 75 på kartet her). Her ble kapellet gjenoppført, med grunnsteinsnedleggelse 1. oktober 1915 og innvielse 13. august 1916.
Kapellets inventar ble tilveiebragt med private bidrag. Over alteret var et glassmaleri utført av Emanuel Vigeland. Ifølge boken «Oslos kirker» og Oslo byleksikon stod det en støpul (klokketårn) med to klokker ved siden av kapellet, men bilder samt tekst hos Artemisia.no vitner om et relativt kraftig tårn (muligens takrytter) på selve kapellet. Kapellet hadde også prestestue og kafé, og det later til at det ble brukt bare i sommerhalvåret.
Med årene ble virksomheten nedlagt, og kapellet ble overtatt av Selvaagbygg i 1959 og revet. Området er i det hele tatt mye utbygget siden den tid, med bl.a. store terrasseblokker i Grefsenkollveien.
Kilder og videre lesning:
- M.C. Kirkebøe: Oslos kirker i gammel og ny tid (Ny utgave ved K.A. Tvedt og Ø. Reisegg, Kunnskapsforlaget, 2007), s. 19
- Oslo byleksikon
- Artemisia.no